Nem sokkal a 105. születésnapja előtt elhunyt Oscar Niemeyer. A brazil építész abból az építészgenerációból való, akinek a neve korábban ismeretlen városokat tett fel a térképre. Megkérdőjelezhetetlen, megkerülhetetlen ikon volt, aki egy egész országot épített újjá.
Egy régi anekdota kapcsolódik ide, miszerint Niemeyer, mikor elkezdte a Nitero város Kortárs Művészeti Múzeum tervezését, leült a polgármesterrel és munkatársaival ebédelni. Amikor Niemeyer elkezdte mesélni, hogyan képzelte a múzeumot, mindenki meghökkent, kivéve a polgármestert, aki megkérte pincért, hogy hozzon papírt a mesternek. Mikor egy kis jegyzettömbbel tért vissza, ezt mondta neki: „Fiam, ez az ember felépítette Brazíliát. Menj, és hozz nagyobbat!” Így történt, hogy a niteroi múzeum első rajzai egy asztalterítőre készültek.
A megépült múzeum pedig helyet foglalhat olyan időtlen és nagyszerű épületek közt, mint Frank Lloyd Wright Vízesés-háza vagy Le Corbusier's Ronchamp kápolnája. Ha már Corbusier-nél tartunk, még a Pritzker-díjnál is nagyobb kitüntetés egy építész számára, ha valakiről ezt mondja: „Niemeyer tudta, hogyan adjon teljes szabadságot a modern építészet fortélyainak.” Utalva ezzel arra, hogyan alkotott egy egyszerű alapanyagból, fehérre festett betonból expresszionista mesterműveket, mindvégig szem előtt tartva a Corbusier által meghatározott esztétikát, az épületek teljes szélességére vetülő ablakokkal, merev árnyékolókkal, tetőkertekkel, föld felé emelt struktúrákkal, és persze, szabadon formált, oszlopokra hagyatkozó alaprajzokkal.
Csak legfontosabb műveit is nehéz röviden összefoglalni, ő tervezte Brazíliaváros minden fontos épületét, a Nemzeti Színházat (1957), az elnöki palotát (Palácio da Alvorada, 1959), a székesegyházat (1959), a Parlamentet (1960) többek közt, de a Brazil Nemzeti Múzeum is az ő munkája. Nem túlzás tehát a fenti anekdota kulcsmondata. A mester 100 évesen házasodott újra, és idős korában is aktívan dolgozott, például 2003-ban tervezte a londoni Serpentine Gallery nyári pavilonját, ami az egyik legjobb munkája.