Az ICSID, az ipari formatervezés legnagyobb érdekvédelmi szervezete június 29-én ünnepli a „design világnapját”. Ebből az alkalomból egy kedves lengyel fiatalember, Tomek Rygalik tartott előadást a Design Terminálban, az idei Design Hét Budapest felvezető eseményeként.

A tervező a Royal College of Art végzőse, majd később oktatója, a Moroso bútorgyár pártfogoltja, jelenleg a Varsói Képzőművészeti Akadémián tanít, tehát kifogástalan pályaútat ír le ahhoz, hogy vele ünnepeljünk.

Design pedigré ide vagy oda, Rygalik egy alig észlelhető szabadkozással indít: ő tulajdonképpen kereskedelmi érdekek mentén avatkozik jól ismert világképekbe, párosít új anyagokhoz új formákat, miközben a legkomolyabb bútorgyártó cégek felderítő egységként tekintenek rá.

Az előadás során számos bútortervét megismerjük, megtudjuk egyes modellek milyen feladatok elé állítják a tervezőt, esetleg azt, hogy hogyan követi egy szék a teniszlabda formai egységének példáját. Rygalik valóban elkötelezett formaújító, de néhol engedi, hogy egészen egyszerű megoldások érvényesüjenek, ami egy szék esetében mondjuk nem sok lemondással jár, vagy mégis, hiszen az előadáson bemutatott fotók tanúsága szerint buddhista szerzetesek is örömmel használják.

Színes csővázas ülőkék, hight-tech filcszövetekkel bevont kanapék, a milánói Salone bútorvásár ezerszámra termeli ki ezeket az évről évre bemutatkozó darabokat. A modernizmus öröksége egy idő után azonban még a legszebb anyagokkal is kevés lesz, még ha maga a Karmapa is ad érte jutalompontokat.

Holnap mi is megünnepeljük az ipari formatervezés világnapját a DasModellen!

Képek: Studio Rygalik, Design Terminál Facebook