Marc Hagan-Guirey szikével támad az üres papírszeletre. Horrorgami című sorozata a kirigami, azaz a japán hajtogatóművészet azon ágában mutatkozik be, amelyben roppant szerkezetek nyílnak fel a térbe egy szeletke sík papírból. A játékszabályok minden stabilizáló eszközt kizárnak: ragasztani, varrni, nyálazni, vagy egyéb más módon bütykölni tilos, így marad az éles penge, a hajtás, és persze a kivételes térlátás ahhoz, hogy hártyavékony mérnöki szerkezetek pattanjanak ki egy vékonyka papírlapból. A fenti képen például az Amityville háza látható.
Marc Hagan-Guirey, azaz Paper Dandy nagyjából egy éve nyesegeti össze azokat a finom konstrukciókat, amelyek Horrorgami címen mutatkoztak be a londoni One and a Half Galleryben. A horrorfilm történetének legemlékezetesebb helyszínei filigrán papírházakban térnek vissza, ez eddig nem éppen fogvacogtató. Paper Dandy azonban avatott rajongóként pontosan ismeri a horrorfilmek működési mechanizmusát: az ijesztegetéshez más sem kell, mint hogy az éj leple alatt érjen minket. A leheletvékony szobrocskák egy elsötétített térben, apró fénydobozokban mutatkoznak be, így a kidolgozott csipkés alakzatok máris rettegett helyszínekké lesznek.
A félelem architektúráját Paper Dandy hosszú hónapokon át tanulmányozta– az apró papírmetéltek konkrét alaprajzokhoz igazodva születtek, amelyeket a megjelenített filmekből próbált rekonstruálni.
A kollekció induló ötlete azonban még a Ragyogás miniatűr papírkastélyánál (lásd fent, baltás papíralakkal a bal alsó sarokban) is megejtőbb. Marc Hagan-Guirey valamivel több mint egy éve jutott el először a Frank Lloyd Wright tervezte Ennis-házba, amely az építészet egyik legemlékezetesebb szerepe a filmtörténetben. A Szárnyas fejvadászból és az eredeti Ház a Kísértet-hegyenből is ismert ősi, maja templomok architektúráját idező villát 1996-ban súlyos földrengés sújtotta, amelyet több éves helyreállítási munkálatok követtek. Paper Dandy első kirigami szobra ezért az Ennis-házat vette alapul – a papír alapú másolatot a szerkezet törékenysége, az építészeti értékek óhatatlan eróziója vezette.
Mihály Kamilla
Kövesd a Das Modellt a Facebookon is!