Már egy hét telt el azóta, hogy végetért a 2012-es Fashion Video Festival, amelynek a díjátadóját idén bár kihagytunk, de annál jobban vártuk, hogy megnézhessük a győztes filmeket. Igaz, Tombor Zoltán és Vigh Dávid tavalyi első helyezett filmje nagyon magasra tette a mércét - de valószínűleg enélkül is csalódást okozott volna az idei felhozatal. 

Fotó: Misetics Mátyás

Az új trendek, új ötletek bemutatásának módja a divatnak éppen olyan fontos része, mint maguk a ruhák, cipők, kiegészítők. És bár a mai napig megingathatatlanul tartják magukat a print divatmagazinok - a digitális környezet nem hagyja érintetlenül a szakmát. A divatfotósok divatfilmesekké is válták, magazinok iPad-verziójában életre kelt mozgóképes hirdetések jelennek meg, a tervezők pedig gyakran használják friss kollekciójuk bemutatására a rövidfilmes formát.

A Fashion Video Festival 2010-ben indult, hogy kicsit felpörgesse, megmozgassa a magyar divatszakmát - nagy feladat, hiszen itthon még csak most tanulgatja a közönség mit jelent a buyer, lookbook, ready-to-wear stb. A Fashion Video Festival nagyon magasra tette a lécet, nyilvánvalóan inkább szakmai rendezvényként indult, mintsem a közönség felé nyitott filmfesztiválként. Már kezdetekkor is volt benne egy jó adag bennfenntesség és egy csipetnyi leereszkedés, amiről azonban azt reméltem, hogy szép lassan levetkőzi majd magáról. Mert hiába az erős PR, profi szervezés, ha végül megmarad a mindenki-ismer-mindenkit, összekacsintós hozzáállás. Jó, hogy a magyar divatszakma egy szelete talált egy nyelvet, amin tud egymással beszélgetni, de hiányzik a tolmács, a műfordító, a nyelvtanfolyam. 

Részlet Bosco Shane The Second Skin c. videójából / I. helyezett

Az idei nyertes filmek egy kicsit lehangoltak. Nem jó jel, hogy az első helyezett alkotást (megnézhető itt) egy telefonhívás miatt lestoppolva, jó ideig elfelejtem újraindítani, pedig csillogó, meztelen férfitestek is szerepelnek benne. A szomorú szemek és a finom pornográfia egyébként szinte minden filmben kötelező kellékek. 

Részlet Damokos Attila és Nagy Marcell ,Homunculus" című videójából / Blogger Awards 

Az egyetlen munka, amely igazán érdekesnek tűnt a díjazottak közt, a blogger-különdíjas film, Damokos Attila és Nagy Marcell Homunculus című videója (itt nézhető meg). A kiindulópont nem olyan roppant eredeti: a mágia, okkultizmus, alkímia tizenhetedik századi szimbólumai nap mint nap szembejönnek hipszterpólókon, tetoválásokon. A dramaturgia, a szereplők viszont annál érdekesebbek - a felsejlő titkok és kérdőjelek valóban beindítják a néző a fantáziáját. A felvillanó Nanushka-ruhák új jelentést kapnak, semmi öncélúság, a darabok szépen illeszkednek az éppen megfelelő hosszúságú film sodrába. 

Részlet Damokos Attila és Nagy Marcell ,Homunculus" című videójából / Blogger Awards 

Nem ez volt Fashion Video Festival legjobb szezonja, valami hiányzott belőle, de összességében csodálatos, hogy van egy ilyen rendezvény. Van hová fejlődni, és nagyon bízunk benne, hogy az ötödik háromszor olyan jó lesz, mint a második, illetve hogy lesz majd tizenötödik is. 

Kövesd a Das Modellt a Facebookon is!