Fotó: Danyi Balázs
A Design Hét Budapest egyik legizgalmasabb határátlépése nem a Műcsarnok oltárában elhelyezett Magyar Formatervezési Díj kategóriagyőzteseinek kiállításával zajlik, hanem egy hatalmas IX. kerületi gyárépület vásárterében.
Fotó: Danyi Balázs
A Möbelkunst bútorkereskedés az acb Galériával próbált design és művészet között átjárásokat biztosítani anélkül, hogy bármelyik fél szempontjai sérülnének. A bútorkülönlegességekkel teli sűrű raktérbe az Ikeában szervezett fiktív terekhez hasonlóan itt-ott installációs boxok kerültek, csak itt épp hat acb-s művész rendezett be.
Szarka Péter: We are too few (fotó: Danyi Balázs)
A felkért művészek a Möbelkunst bútorállományából választott tárgyakkal korábbi munkáikat építették össze, így a megfelelő feszengés közepette rettentő érdekes ízesülések jöttek létre, Esterházy Marcell például egy régi montírozó asztalt használt két családi fénykép átvilágításához. Ebben az esetben a hozott anyag és a bútor teljesen összeolvadt, ez feltehetőleg annak köszönhető, hogy az egykori átvilágító asztal egyébként sem eredeti felhasználási területén működik tovább.
Esterházy Marcell: Leporidae (fotó: Balázsi Dániel)
A megnyitó napjára hat viszonylag statikus box állt fel, és úgy tűnt, egyáltalán nincs mit szépíteni, a képzőművészet benyelte a formaterveket. Szentpéteri Márton designtörténész beszédében viszont azt javasolta a látogatóknak, hogy zárt falak közt zajló redundáns művészetelméleti viták helyett tapasztalati úton ismerkedjenek a problémakörrel.
Horváth Tibor letakart bútorinstallációját, ami aktuálpolitikai utalások mellett egy nagyon személyes emigrációs kísérletből merített, hamar elkezdték fellibbenteni a látogatók, bekukucskálni a leplek alá. Gerhes Gábor Hallgatag Egyház fotósorozatának két darabja egy vészterhes fekete bőrfotellel és ritkásan kirakott fémbetűkkel alkotott szigorú kompozíciót, de ez a látogatók többségét nem ijesztette el.
Gerhes Gábor: A Hallgatag Egyház III-IV. (fotó: Balázsi Dániel)
Rettentő morbid és szórakoztató látvány volt, ahogy behuppantak a fotelbe és a szado-mazo jellegű kellékekkel ellátott, néma egyházfők tekintete alatt rakosgattak ki random szavakat. Így lett a "Redemption Salvation"ből egy idő után "Love". Ez persze nem szándékos gyalázás volt, és nem is előre kalkulált következmény, a tárgyak egyszerűen egy idő után visszavedlettek tárgyakká, amiket szeretünk használni, megfogni, saját képünkre alakítani.
Résztvevő művészek: Gerhes Gábor, Halász Péter Tamás, Horváth Tibor, Esterházy Marcell, Szarka Péter, Várnai Gyula
A Das Modell korábbi szerzője a Möbelkunst munkatársa.