Nagyon távolról kell nézni Közép-Európa elmúlt 20 + 50 évének designteljesítményét ahhoz, hogy igazán világossá váljanak a nagy regionális összefüggések. Izrael designszentélye, a Holon Design Museum vállalta fel azt a nagy feladatot, hogy összerendezzen egy grandiózus válogatást tíz közép-európai ország kortárs designtermésének legjavából. Virtuális tárlatvezetés.



Ron Arad Tel Avivtól néhány perc autózásra fekvő Holon Design Museuma a világ egyik legjobban sikerült múzeumépülete. A Holon szuperkertvárosi hangulatába ufóként leereszkedő, izzó narancs-vörös szalagokból font objektumot bejárni valódi design-zarándoklat. Aki elveszette hitét a tárgykultúra erejében, itt biztosan visszanyeri - a helyszín tehát arra is tökéletes, hogy ráhangolódjunk a design nagy összefüggéseire.



A kiállítás elsősorban a kommunizmus 1989-es bukása utáni generáció munkáit mutatja be, főként a 2000-es évek első évtizedéből merítve, de kitér a második világháború végétől a vasfüggyöny összeomlásáig tartó évtizedek meghatározó tárgyaira is - a történeti kontextust megadva jobban látszódnak a közös gyökerek, amire a kiállítás címe (“common roots”) utal.

Galit Gaon, a múzeum főkurátorának mondatait olvasva érezhető némi elfogultság a lengyel design felé - látszik, hogy a régió iránti érdeklődést elsősorban a kortárs lengyel tárgyak megértése indította. Gaon a kommunizmus szürkés-fekete árnyékáról beszél, ami alól úgy igyekeznek kibújni a régió kortárs tervezői, hogy azért közben persze nosztalgiáznak is.  

Tíz ország designmúltjának felvázolását és fiatal tervezőinek bemutatását természetesen nem csak iskolásan, országokra bontva mutatja meg a tárlat, hanem asszociációs síkok mentén rendezve - amiről csak akkor lenne értelme részletesen beszámolni, ha nem csak fotókon láttuk volna az installációt (a tematikai bontásról erre olvasható bővebben).

Kissé meglepő, hogy a magyar szekció a Kitchen Budapest támogatásával jutott ki a kiállításra - nem mintha ne lenne köze a szervezetnek a designhoz, és nem mintha ne vezényelte volna vérprofin a kiállításon való részvételt, de ez nem feltétlenül neki lenne feladata, amikor kineveztek egy külön állami intézményt komoly méretű stábbal éppen ehhez hasonló feladatokra. Ráadásul a Design Terminál az elmúlt egyéves működéséből igazából nem sok értékelhetőt tud felmutatni - a Design Hét és a MOME Laboratory befogadott kiállításait és néhány kisebb projektet leszámítva.



A holoni kiállítás összefésülésén rengeteget dolgoztak a kurátorok és bevont társkurátorok, ugyanakkor a válogatás elég jól mutatja a magyar design áramvonalait: inkább kézműves-craft beállítottságú tervezőket vittünk - de nem csak az új egyszerűség tendenciája miatt van ez így, érthető módon erősebb a kis szériás és egyedi, művészeti irányultság egy olyan országban, ahol nem nagyon van ipari háttér.

A + Z design / Gipsy kollekció 

Üdvözöltük a csapatban például a Párizsban élő Rigler Andrást, aki számtalan nemzetközi elismerést bezsebelt már, mégis gyakran megfeledkeznek róla itthon - munkájéra experimentális, már-már szobrászati megközelítés jellemző. A sztárdesignerek közt jegyzett F. Kovács Attila, aki feleségével Megyesi Zsuzsával indított bútormárkájával, az A+Z-vel szerepel a tárlaton - szintén a design képzőművészetet súroló ágát képviseli.

Kele Sára / Hangover

A nemzetközi vásárok aktív, sokoldalú szereplői Kele Sári és a Pos1t1on sem maradt ki a válogatásból. Kele Sári nevét itthon az első budapesti közbringa rendszer megtervezése, külföldön inkább briliáns bútorai tették ismertté. A Pos1t1on ambíciózus csapata számtalan budapesti helynek tervezett szerethető arculatot, de bútorkollekcióik is jó kritikákat kaptak - bár akárcsak Kele Sárinál, náluk sem nagyon tudunk komolyabb sorozatgyártási szándékról - tárgyaiknak inkább imázsépítő jelentősége van.

Dombon a tanya / Komatál

A nem magyar közönség számára kimondhatatlan nevű Dombon-a-tanya szintén kisszériás, kézműves vonalat vállalt fel csodásan munkált tárgyaival. Nagyon szurkolunk viszont Toronyi Péternek, hogy az egyik legrangosabb japán design díj elnyerése után egyszer valóban termékké váljon a napfogyatkozás fényjelenségeit imitáló, csodaszép lámpája.

Szabó Anna / Organ jewellery


Az ékszeres szekcióban jól ismert tervezők - Lipóczki Ákos, Gera Noémi, Bodor Bernadett - jól ismert munkái mellett olyan friss nevek is szerepeltek, mint Szabó Anna, aki betonból készítette el az apró emberi szerveket ábrázoló kollekcióját. 
 

Az installációról készült fotókért köszönet Bircsák Eszternek, aki a kiállítás egyik magyar társkurátora.(Magyar társkurátor: Sipos Melinda)

Kövesd a Das Modellt a Facebookon is!