Márciusban egy bő hétig minden az ékszerek körül forog Münchenben - a Schmuck az egyik legfontosabb szakmai rendezvény, az összes fontos galéria képviselteti magát, gyűjtők érkeznek a világ minden tájáról. Idén két magyar ékszertervező, Lőrincz Réka és Vági Flóra Schmuck You! című kiállítása kiemelt figyelmet kap majd, ugyanis velük debütál az egyik legmenőbb galériás, Olga Biro Junior projektje.
München tradicionális vásárváros - a Schmuck is a Messe keretein belül született, kezdetben egy volt a kiállítási standok közül, mára a designhetekhez hasonló szövevényes, sok helyszínes rendezvénnyé nőtte ki magát. Az egyik központ továbbra is a Messe, de a Pinakothekben is ekkor nyílnak az ékszeres kiállítások, idén az egyik fő rendezvény Otto Künzli életműkiállítása, aki a művészeti objektként értelmezett ékszer egyik megkerülhetetlen figurája.
Vági Flóra
Az igéretes tehetségek kiállítása, a Talente pályázat kiválasztottjai is minden évben nagy figyelmet kapnak - nem mellékes, hogy 2004-ben az egyik idei kiállítónk, Vági Flóra nyerte a díjat, ami nagy szakmai előrelépést jelentett számára. De a nagy rendezvények mellett a workshopok, pici műhelykiállítások és a legprofibb lakáskiállítások egy egész programfüzetet megtöltenek.
A helyek tekintetében érdemes egy évre előre gondolkodni, különben úgy járunk, mint Akihiro Ikeyama, aki tavaly a biciklijére szerelt vitrinnel járta a várost. Bár igazán remélem, hogy a remek performansz a koncepció része volt.
Vági Flóra
Fontos tudni a Schmuckról, hogy az ékszertervezés nem minden területét fogja át - nincsenek itt a nagy gyártók; aki a Swarovskit vagy a divatházak ékszerkollekcióit keresi, rossz helyen jár. Itt kimondottan az Authorenschmuckra, a "szerzői ékszerre" koncentrálnak. A Schmuck inkább művészeti rendezvényként értelmezi saját magát - a design majdhogynem szitokszónak számít ebben a közegben.
Vági Flóra
Ez azért is izgalmas, mert itthon ez a terület még gyerekcipőben jár, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen például designékszerek tervezését tanítják - azaz nem nézik jó szemmel a hordhatóság és ergonómia szempontjaira fittyet hányó tervezőket. Aki a racionális tervezői megközelítést teljesen elutasítja, beállítják a sarokba, az "öncélú" kategóriába kerül.
Lőrincz Réka
Holott az ékszer éppen azért a design egyik legizgalmasabb területe, mert olyan szabadságfokkal bír, hogy képes megmutatni, hogy mennyire vékony a hártya művészet és design közt. A hordható művészeti objektek teret adnak a személyességnek, lehetővé válik a test és a tárgyak kapcsolatának érzékeny megközelítése.
Lőrincz Réka
A magyar származású Olga Biro már a nyolcvanas évek óta harcol a szerzői ékszer létjogosultságáért, nagyon sokat tett hozzá, hogy a nem feltétlenül nemesfémből készült, viselhető objektek elfoglalhassák méltó helyüket. Galériája most az új generáció felé fordul, az idei Schmuckon startol az Olga Biro Junior Lőrincz Réka és Vági Flóra kiállításával a Gallery Royalban.
Lőrincz Réka
A két teljesen eltérő karakterű alkotó munkáit egy minimalista installáció fogja majd egységbe, ami egy finoman animált vetítésre épül. A pulzáló fények élettelivé teszik majd a teret, és óvatosan irányítják a figyelmet. Lőrincz Réka ékszerei térbeli kollázsok, a legkülönfélébb talált tárgyakat olvasztják egységbe, az egykori tárgyak töredékei izgalmas jelentésváltozáson mennek keresztül. Vági Flóra pedig érzékeny, már-már kalligrafikus faékszereket mutat be, amelyek a fa mint alapanyag izgalmas lehetőségeit és határait feszegetik.