Use Unused S/S14 Fotó:Holecz Endre
A most hétvégén harmadik alkalommal jelentkező Fashion Week Budapest nemzetközi követelményrendszer szerint dolgozó divatesemény, de a mezőny még nem túl erős: idén áprilisban a Fashion Week Budapest volt az első, amely a nemzetközi mintáknál megszokott módon, fél éves előretekintéssel mutatta be magyar tervezők kollekcióit. A mostani bemutatón jövő tavasz-nyári, és elvétve resort darabokat is láttunk, de a falatka nadrágok, szegycsontot villantó, lebegő anyagok nem teremtettek semmilyen összeférhetetlenséget.
Végigvesszük a hat tervezőmárka munkáját.
Nubu S/S14 Fotó: Holecz Endre
Nubu: Garam Judit, Hajdú Anett és Kovács Adél idén összeállt triója biztos kézzel gyárt hordható divatot egyelőre a magyar közönségnek, azzal együtt, hogy a technofil anyagválasztások, az iskolás szabások, túlméretezett köpenyek és a meditatív színek főleg távol-keleti érdeklődést mutatnak.
A túlnyomóan fehér, bézs, fekete alapoktól a magyar építészeti, és szobrászati emlékek hivatkozása jelent egy kis elmozdulást, ezúttal a dunaújvárosi Szoborpark suhintott rá acéllal az anyagokra, vagy jelent meg átrajzolt mintákban. Vinyl, Swarovski kristályörlemény, és egyéb lehetetlennek tűnő anyagok az egykori Kepp Showroom tagjai, Hajdú Anett és Kovács Adél kíváncsiságát mutatják, a tervezők ügyesen sajátítanak el új eljárásokat, és mozognak nyitott szemmel a világban.
Je Suis Belle S/S14 Fotó: Holecz Endre
A Je Suis Belle kollekciójának egészét a dolce vita életérzése alakította, évezredes romok feletti bölcselet, étvágy az élet egyszerű dolgaira.
A vakító kőfehér árnyalatok, a napszítta sárgák a római kultúra romjain libbentek végig, drámai, Gina Lollobrigida-i műszempillákkal. A jósnókülönítmény karját gyöngyökbe mártották – a szabászati értelemben használt ékszer (ami korábban a nemesi öltözködés meghatározója volt) mostanra, nyugodtan mondhatjuk, hogy Je Suis Belle sajátosság. Ennek gyönyörű tetőzése volt az üveggyöngy kapucni, ami megint egészen más viselettörténeti idézeteket hozott be.
Je Suis Belle S/S14 Fotó: Holecz Endre
A márka programszerűen dolgozik össze művészekkel is, az eddigi sor Szűcs Attila, Szőke Gábor Miklós, Rita Ackermann. Most Perlaki Márton fotográfus két állatos képe került rá a ruhákra, egy acsarkodó kutya, és egy rebbenő galamb. Ez elsőre rettentő soknak tűnt, ám ekkor egy ruhán gyöngyfüggöny alatt jött ki a kutyafej – a jósda csilingelő bejárata alatt ott volt a legaktuálisabb kutlurális utalás, a mindent elborító állatos printeké.
Kata Szegedi S/S14 Fotó: Holecz Endre
Kata Szegedi ruháiban az asszimetria, rétegzés, és jellegzetes, a bőrre ablakot nyitó kivágások teremtettek folytonosságot az eddigi kollekciókkal, egy kicsit több öntörvényűséggel és kevesebb felesleges kunsztozással. A lyukasztások netovábbja egy egyszerű körben, a hátán meglékelt köpeny volt, mintha egy hatalmi jelkép, vagy egy megunt együttes felirata lett volna kitépve belőle.
Legalább ilyen szép áttét volt a szöges mintával nyomott muszlin ruha és dzseki is, amelyek közül az utóbbi már a lázadás mesésebb területeire vitt, az Ahol a vadak várnak illusztrációi jutottak eszünkbe.
Anda S/S14 Fotó:Holecz Endre
Anda Emília széles tányérkalapjaival csupa szigor és geometria érkezett. A tavaszi-nyári kollekció jegyében Anda kicsit enyhített az ébenfekete túlsúlyon, maradt viszont az előszeretettel használt huzalozás, a mindenhonnan leffegő zsinórok felesgesen terelték el a figyelmet az egyébként érdekes darabokról.
Nanushka S/S14 Fotó: Holecz Endre
Nanuska bemutatóját a sajtóleírás alapján rettentően vártuk, ígért mikronéziai szigetvilágot, Orfeusz és Euridiké történetét, de ehhez képest a szokásos célszerű, korrekt darabokat kaptuk. Sándor Szandra korábban a Das Modellnek adott interjúban arról mesélt, hogy a kreatív tervezési idő per kollekció nála három intenzív napra oszlik el, ami egyfelől rendkívül furcsa megállapítás, másfelől teljesen érthető mederbe tereli a ruhák nagyrészét: a történet, és az inspirációk sokkal inkább a profi marketinget szolgálják, mint egy tervezői vízió kibontakozását.
A Use Unused minden eddiginél érettebb, önazonosabb kollekciót rakott össze. Az idei őszi-téli kollekcióval új pályára álló tervezők látóterében megmaradtak a különböző sportágakban használt technikai öltözékek, anyagsajátosságok, de most a 90-es évek helyett egy sokkal viccesebb téma, a 70-es évek úszott be, és ezzel együtt a magyar Szabadság-szobor, vagy épp lépcsőházi csempék mintái.
Use Unused S/S14 Fotó: Holecz Endre
A metlachi járólapok volt, hogy egy combos biciklis nadrágban köszöntek vissza, de egészen festői verzióban láthattuk egy piros sávos inggel is, mintha a modell rúzsa csúszott volna le ebben a gesztusban. A rácsozott felületek, limezöld neoprén, motoros cipzárak erősítették a sportos vonalakat, emellett érdekes hangsúlyt kapott a raffia és az arannyal futtatott neon kéziszőttes is, melyet már a resort kollekcióból ismerhetünk.
Use Unused S/S14 Fotó: Holecz Endre
Ebben a jelenésben a Use Unused sokáig előtérben tartott szabászati tudása is tudott érvényesüni: döbbenetes, szegycsontál felnyíló lebernyegek, tökéletes hátkivágások biztosítottak róla, hogy vérprofi tervezőink lettek.