Nem kell posztszoci retrót csinálni

0 Komment
0 Reblog

Fotó: Puklus Péter

Elindult egy magát közép-európaiként meghatározó márka, ami Magyaroszágon szokatlan módon tömeggyártott termékekre szeretne koncentrálni. Az egyelőre négy fős MER hazai tervezőket foglalkoztat, őket köti össze a régióban alvó ipari kapacitással. A bemutatkozó márka első témája a reggeli készülődés, és a későbbiekben is élethelyzetek köré szervezett tárgyak várhatóak. A termékcsaládban konyharuhát, sámlit, otthonkát, poharat és ibriket árulnak. Komfortos, simulékony, tartós tárgyakkal akarják ellátni az embereket, olyan termékekkel, amik mai, ismerős szituációkhoz készülnek.

A cég két alapító tagjával, Bircsák Eszterrel és Sipos Melindával beszélgettünk.   

Sipos Melinda és Bircsák Eszter / Fotó: Tuba Zoltán, Origo 

Design, használatra – ez a jelmondata a MER-nek. Meghatározó tapasztalatotok, hogy a formatervezés nem használati szempontokat követ? Miért ezt az önmeghatározást választottátok?

Bircsák Eszter: Ez inkább egy állítás, ami a megfelelő helyre irányítja a figyelmet. Arra a hozzáállásra, amivel alapvető, komfortos, mindennapi használatra szánt tárgyakat teszünk elérhetővé. 

Egy másik fontos önmegjelölésetek, hogy közép-európai designmárka vagytok. Ez kulturális beágyazottságot, vagy pozícionálást takar?

Sipos Melinda: Is-is. Először szándékosan nem mondtuk ki, hogy valamiféle közép-európaiságot akarnánk lefedni. Látszott, hogy van olyan hazai tervezői, gyártói kapacitás, amit érdemes kihasználni, egy csomó hasznos láncszem, amiket csak össze kell kapcsolgatni. Szeretnénk nemzetközileg ismertté tenni a MER-t, de hazai, régióbeli ötletekkel, alapanyagokkal, tervezőkkel, globál-lokál viszonyrendszerben gondolkodni. Ehhez nem kell posztszoci retrót csinálni. 

Bircsák Eszter: Rengeteget jártunk környező designhetekre Lództól Belgrádig, ahol a kiállított tárgyak között mindig találtunk olyat, ami az elképzeléseinkkel összecsengett. Ez annál is inkább fontos megfigyelés volt, mert a későbbiekben nem csak tervezni, vagy terveztetni szeretnénk, hanem behívni olyan kész termékeket, amik egy-egy felálló termékcsaládba tökéletesen illeszkednek. 

Hazai tervezőket foglalkoztattok, kapcsoltok össze ipari szereplőkkel. Mi ennek a modellnek a lényege? 

Bircsák Eszter: Régióbeli tervezőket, gyártói-, sőt nyersanyagkapacitást is szeretnénk kutatni, és könnyű kapcsolódásokat teremteni. 

Sipos Melinda: Azt vettük észre, hogy a szereplők között szükség van egy middle manre, ezek vagyunk mi. Van egy elképzelésünk, és ahhoz keresünk tervezőt, illetve gyártót – ebben a hármasban próbálunk mozogni. Mi közvetítünk közöttük, de hosszú távon ennek más kifutása is lehet: a gyártó minket kihagyva lép kapcsolatba a tervezővel, mert felismeri, hogy designert alkalmazni hasznos dolog. 

Fotó: Tuba Zoltán, Origo

Van ennek módszernek előzetesen elgondolt sorrendje? A tervezőhöz kerestek gyártási hátteret, vagy először a lehetséges technológiákban gondolkodtok?

Bircsák Eszter: Leginkább onnan indulunk, hogy megnézzük, mik azok a tárgyak, vagy mi az a termékcsalád, amire tényleg szükség van. Nyilván az is predesztinál, hogy milyen jellegű tárgyakat látunk régiószerte, illetve azt is tudjuk, hogy a fa, az üveg vagy a porcelán olyan műfaj, ami könnyen talál gyártói kapacitást. 

Sipos Melinda: Rengeteget listáztunk fejben, hogy kikkel tudnák együtt dolgozni. Abban a furcsa helyzetben vagyunk, hogy nagyon sok tehetséges tervező működik ma Magyarországon, akik nem annyira szeretik alárendelni magukat ilyen típusú megbízásokban. Ez a fajta alkalmazott munka nem túl gyakori nálunk, általában a tervezők saját alkotásaikkal válnak ismertté, és ez lesz később a túlélés modellje is. Az alkalmazott művészet ebben az értelemben háttérbe szorult. Nekünk olyan emberekre van szükségünk, akik kíváncsiak erre a szerepre és szívesen lépnek fel egy tőlük függetlenül létező brand nevében. Ami egyébként egyáltalán nem könnyű, de hasznos tapasztalat. 

Ezek szerint a tervezés menetét is felügyelitek?

Sipos Melinda: Igen, de ezt nem úgy kell elképzelni, hogy szólunk ha a pohár szája túl széles. Inkább útmutatást próbálunk adni, elmondjuk a véleményünket, terelgetjük a tervezést. 

Bircsák Eszter: A tárgy műfaji kijelölését – amikor mondjuk eldöntjük, hogy vizespoharat szeretnénk – szoros egyeztetések, lényegében egy supervisori munka követi. 

Elég érdekes ez egy olyan viszonyrendszerben, ahol nehéz differenciálni a tervezőt, és a kézműves előállító szerepét. A konyharuha például egy nagygalambfalvai, kéziszőttes hagyományokat vivő szövőműhelyben készül, a tervező pedig Boros Judit. Ez egy látszólag rendkívül egyszerű, hagyománykövető textília. 

Sipos Melinda: Boros Judit a szövött mintát tervezte, a mi ötletünk alapján, az egyszerű díszítő gesztus valójában a MER morzekódos átirata. Ez az a momentum, ami aláhúzza az apró, de követhető átmeneteket szerep és szerep között, és azt, hogy miként simul egybe a mi elképzelésünk a nagygalambfalvai szövőasszonyok világával. 

Fotó: Puklus Péter

A márkaleírás szerint kortárs igényekre terveztek. Pontosan milyen igényekről beszélünk?

Sipos Melinda: Két dolgot tudok mondani. Egyrészt a nomád, gyors helyváltoztató életmód univerzális tárgyakat igényel. Olyan simulékony tárgyakat, amiket egy környezetben számos dologra lehet használni, illetve könnyen kiléptethető a saját környezetéből is. Olyan poharat, amibe úgyanúgy tölthetsz viszkit, vagy kínálhatsz benne vizet az eszpresszo mellé, és mindkét felhasználásban megállja a helyét. Másrészt még mindig lassítunk, nem csak a gasztróban, hanem a designban is, tartós tárgyakat keresünk, amik hosszú távon szolgálnak. A különböző korú modellekkel is azt akartuk erősíteni, hogy ez egy generációkon átívelő történet, amivel lehet távlatokban gondolkozni. 

Bircsák Eszter: Én a saját, és a barátaim élethelyzetein keresztül láttam, hogy a gyerekkori, családos, közös reggeli készülődések helyén milyen űr keletkezhet. Rengeteg ember él egyedül kis lakásokban, nemcsak a fővárosban, hanem vidéken is, akiknek nagy szüksége van tárgyi kapaszkodókra. Az, hogy felkapod az otthonkádat, kimész egy sámlival a gangra, és megiszod a reggeli kávéd, egy abszolút kortárs kép. A termékcsalád rásimul erre a helyzetre, de nem erősíteni akarja azt. A mi dolgunk az, hogy reflektáljunk mai élethelyzetekre, és segítsük a benne élőket. Lehet, hogy ez a reggeli indulás termékvonal elsőre nem tűnik revelatívnak, de amilyen egyszerű, olyan erős üzenet is: nem akarunk mást, mint hogy kezdd velünk a napot, olyan tárgyakkal, melyek inkább alkalmazkodóak, mintsem feltűnőek.

 Fotó: Puklus Péter

A sámli miért került ebbe a termékcsaládba? Tényleg használjuk még? 

Sipos Melinda: A sámli sok dologra jó, konyhai fellépőnek, gangon kávézós kisszéknek, előszobába stb. Egy olyan hasznos momentuma a lakásnak, ami rengeteg tevékenységbe beépül, de csak akkor tűnik fel igazán, ha hiányzik. Kaptunk már olyan visszajelzést, hogy a Samli jó lenne ágyba vihető reggeliző tálcának is. Fontos, hogy az emberek megtalálják a saját felhasználási módjaikat, mi inkább csak kapcsolódást teremtünk. Illetve az első tárgycsoport egy tematika mentén épült fel, de mindent úgy választottunk, hogy jelölje a jövőbeli irányokat is, ami lehet bútor és öltözék is. Nem a konyhára, vagy a hálószobára, hanem élethelyzetekre tervezünk.

Van egy kutatási projektetek is, a Made in CEE, ami a közép-kelet-európai régiót design szempontból vizsgálja. A MER tulajdonképpen ennek a hozadéka? 

Bircsák Eszter: Igen, elég régóta foglalkoztatnak minket a régióbeli párhuzamok illetve az a kérdésfelvetés, hogy egyáltalán van-e régióbeli design. Ennek az érdeklődésnek az első állomása a Holon Design Museumban bemutatott válogatásunk volt. Itt az Agnieszka Jacobson által iniciált, Common Roots című  kiállításon vettünk részt, ami a poszt-szocialista országok tervezői metszéspontjait vizsgálta. A kutatásunk ezt követően arra irányult, hogy a régióban milyen elérhető kreatív tudás, gyártói kapacitás van. Ennek a praktikus, gyakorlati oldala a MER, a kettő együtt pedig valójában nagyon jól kiegészíti egymást.   

Az általatok alapított REPLYtoALL-ban módszertani gyakorlatokat vizsgáltok kulturális termelés témában. Ez mit tud hozzátenni egy designmárkához? 

Bircsák Eszter: Erre a formációra a Kitchen Budapestben megszerzett kapcsolati tőkénket, munkamódszerünket vittük át, azt a típusú gondolkodást, ami nyitottá tesz a kortárs technológiák és a lokális értékek keresésére, illetve ezt a kettőt képes is összekapcsolni, mediálni. Minden, ami nem formális szerveződés, képzési lehetőség, tanulási- és munkafolyamat, az foglalkoztat minket. Ebbe első látszatra elvontabb témák, és olyan felkarolásra érdemes, közérthető kezdeményezések közvetítése is beletartozik, mint a Restaurant Day. Van egy tervünk egy előadássorozatra is, ahová nemzetközileg sikeres kulturális projekteket hívunk meg előadni. Bármennyire is nagyképűen hangzik, de reményt szeretnénk adni az embereknek. Tulajdonképpen a MER létrehozásában is van egy ilyen szándék. 

Sipos Melinda: Igen, ez egy olyan döntés, ami kényszerhelyzetben született. A jelenlegi, sokszor szélsőséges helyzetben két dologra lehet jutni, vagy elmegyünk az országból, vagy csinálunk valami olyat, ami miatt érdemes maradni. Ha nincs külső megtartó erő, akkor meg kell csinálni. 

Fotó: Varga Anna

A Wampon mutatkoztok be, de a cég jóval túlmutat azon, hogy vásárokon árult portékák, kedves, szerethető holmik vésődjenek be az emberek fejébe. Tárgyaltok befektetőkkel, vagy közvetlen árusítás, közvetlen cégszervezés marad? 

Bircsák Eszter: A jó értelemben vett tömegtermelés a cél, amihez tőkeinjekcióra van szükségünk. Nem akarunk kisszériás termékcsaládokat. Ahhoz hogy a termék sok emberhez, a minőséghez viszonyítva alacsony áron jusson el, nagy gyártási számok kellenek. Egyelőre érintkezési felületeket keresünk, olyan helyeket, ahol közvetlen visszajelzést kapunk a tárgy használatáról.

Van ennek ma Magyaroszágon piaca? 

Sipos Melinda: Itthon limitáltabb, ezért inkább európai terjesztésben gondolkodunk. Nem akartunk tovább várni, és fejben babusgatni ezt az ötletet. Meg kellett csinálni, hogy megnézzük, egyáltalán működik-e, és ezt jelen helyzetben nem tudtuk másképp. Egyébként a kutatásaink is azt mutatják, hogy mindig jó, ha van valami helyi alap, interakció a vállalkozás környezetével.

A MER csapat: Bircsák Eszter, Laczkovich Gergely, Matheidesz Réka, Sipos Melinda 

Tervezők: Boros Judit, Kele Sára, Szakos Kriszta

Facebook

Divat, design, modellezés

Címkefelhő

London (7),je suis belle (6),építészet (6),Design Museum London (5),3D nyomtatas (5),3D print (5),Design Hét 2013 (5),MOME (4),budapesti építészeti filmnapok (4),kiállítás (4),Design Terminal (4),karácsony (3),Design Hét 2012 (3),slow design (3),fiatal tervezők (3),ékszer (3),london (3),pos1t1on (3),Julia Kaldy (3),Nubu (3),tombor zoltán (3),design hét (3),use (2),daige (2),vági flóra (2),tavasz (2),mary katrantzou (2),Vogue (2),london college of fashion (2),Wired (2),film (2),sou fujimoto (2),szegedi kata (2),üveg (2),MAK (2),IKEA (2),Thomas Thwaites (2),Tomek Rygalik (2),Móró Máté (2),Design Hét Budapest (2),Use Unused (2),Je suis belle (2),Kata Szegedi (2),Nanushka (2),New York (2),Ettore Sottsass (2),Ron Arad (2),Royal College of Art (2),épitészet (2),Libby Sellers (2),üvegfújás (2),Devsigner (2),anh tuan (2),use unused (2),design (2),Váró Péter (2),kortárs építészeti központ (2),oscar niemeyer (2),divatfotó (2),Marie Claire Fashion Days (2),Yves Béhar (2),divatbemutató (2),tim walker (2),the four (2),open office (1),activity based working (1),országimázs (1),Kinnarp (1),Duna (1),Salone (1),ICSID (1),Toaster Project (1),divat (1),Sandy (1),Moroso (1),henczpéter (1),öltözéktervezés (1),Anthony Dunne (1),Paola Petrobelli (1),Fiona Raby (1),Dunne&Raby (1),Grönland (1),3D nyomtató (1),Leopoly (1),lengyel design (1),árvíz (1),gasztronómia (1),Vidó Nóri (1),Tomcsányi Dóri (1),flatlab (1),butoripar (1),Baldaszti (1),ZONA Budapest (1),Zsótér László (1),Malév (1),FISE (1),Sólyom Hungarian Airways (1),kávé (1),casino mocca (1),dorry hsu (1),design drift (1),Serpentine Gallery (1),piet hein eek (1),resort kollekció (1),COS (1),100 % DESIGN (1),LDF (1),Anna dello Russo (1),h&m (1),Gerrit Rietveld (1),Jerzy Seymour (1),Strike (1),DIY (1),Solar Kitchen (1),Carsten Höller (1),cukrászat (1),tent london (1),io9 (1),dmy (1),Tate Modern (1),bútorkészítés (1),Budapest (1),Clarke & Reilly (1),váza (1),elle (1),elle fashion show 2013 (1),Prada (1),Roman Coppola (1),roy lichtenstein (1),műterem (1),Matthew Plummer Fernandez (1),Learning the Glass (1),3D nyomtatás (1),függőkert (1),műteremlakás (1),felújítás (1),Wes Anderson (1),kepp showroom (1),Művelődési Szint (1),Transzformersz (1),Müszi (1),urbanisztika (1),Struct.zine (1),fanzine (1),upcycling (1),újrahasznosítás (1),2013 ősz-tél (1),kepp (1),nubu (1),atelier peter kis (1),kis péter (1),Breaking the Mould (1),leárazás (1),köldök (1),kegytárgyas feri (1),kilencvenes évek (1),patchwork (1),anda (1),tavasz (1),giccs (1),műgyűjtő (1),Budapest 100 (1),EVA (1),férfimodell (1),bartha máté (1),dávid ferenc (1),the room (1),belleposition (1),nanushka (1),Írország (1),craft (1),ír design (1),király tamás (1),kupon (1),Peking (1),bútor (1),bmw (1),bouroullec (1),Tony&Guy Fashion Week Budapest 2013 (1),autódesign (1),isaloni (1),milánó (1),videó (1),Filkey Áron (1),animáció (1),Primanima (1),Iris Van Herpen (1),The Room (1),Fashion Week Budapest (1),Je Suis Belle (1),árverés (1),Daige (1),Higgs Gallery (1),alessi (1),Grassi Museum (1),Tilde (1),Gryllus Ábris (1),Syntonyms (1),Palazzo Dorottya (1),Anh Tuan (1),Toldi Klub (1),Sándor Szandra (1),Electrolux Design Lab (1),CalArts (1),Walt Disney Productions (1),Kiskakas Animációs Filmnapok (1),SHOWstudio (1),Toni&Guy Fashion Week Budapest (1),Fiskars (1),Dora Abodi (1),Anda (1),Fabio Novembre (1),Fogasház (1),Toyo Ito (1),glaser katalin (1),Katyi Ádám (1),Planetárium (1),Nienke Klunder (1),Lladro (1),Blumarine (1),jamie hayon (1),wearable futures (1),shamees aden (1),Tatton Park Biennale (1),Olivier Grossetete (1),függőhíd (1),Have Salon (1),glenn brown (1),Alexander Mcqueen (1),dior (1),Design Terminál (1),MER (1),arnie hendriks (1),videoinstalláció (1),műhely kávézó és galéria (1),Műcsarnok (1),wamp (1),Restaurant Day (1),kiborg (1),dezeen (1),neil harbisson (1),Reply to all (1),Made in CEE (1),Fast Co.Design (1),Disney Research (1),Di Mainstone (1),Brooklyn híd (1),za architects (1),Mars (1),London Design Festival (1),designjuction (1),Fransico López (1),Crosstalk (1),Dream:ON (1),Shadow (1),épületfotó (1),Simkó Beatrix (1),Dömölky Dániel (1),david harvey (1),massoud hassani (1),Tongue chair (1),Briggo (1),Arne Jacobsen (1),X6 Fotógaléria (1),bentley (1),Photoville (1),Google Glass (1),Robert Bruno (1),David Steiner (1),hila raam (1),uncanny valley (1),mike pelletier (1),Yuri Suzuki (1),Vanessa Axente (1),curated by Atelier (1),Produzione Privata (1),Sony (1),Olivetti (1),Michele De Lucchi (1),hoax (1),baráth dávid (1),Fekete Tamás (1),Vanda Ferencz (1),videójáték (1),horgolás (1),Carl Nordlund (1),Space Invaders (1),Jurányi Közösségi Ház (1),Várnai Gyula (1),Szarka Péter (1),jujj jewellery (1),loot (1),Made in Hungary (1),tervhivatal (1),Michele de Lucchi (1),OSA (1),MAD (1),sármán nóra csipke mome divattervezők design hét (1),Horváth Tibor (1),Esterházy Marcell (1),Halász Péter Tamás (1),Gerhes Gábor (1),Möbelkunst (1),pais panni (1),alfa romeo (1),patrick dougherty (1),katedrális (1),ausztrália (1),braun (1),mome (1),moholy-nagy díj (1),templom (1),fűzfa (1),Massimo Dutti (1),dollár papa gyermekei (1),Anna Wintour (1),somerset house (1),természet (1),HBO (1),dieter rams (1),theo-mass (1),vogue (1),Transferlab (1),börtön (1),Japán (1),mém (1),magyarhangya (1),Payer Katalin (1),nero homme (1),matt lambert (1),gemma slack (1),barsi balázs (1),jose simon (1),baksa zsófia (1),lakásszínház (1),színház (1),viszkis rablo (1),kerámia (1),Ambrus Attila (1),udvardi sarolta (1),kormos anna zsófia (1),print (1),design miami (1),campana brothers (1),girls next door (1),anna amélie (1),projekt showroom (1),designterminál (1),studio job (1),miovác márton (1),neuzer zsófia (1),abu dhabi (1),Ashley Olsen (1),piramis (1),sivatag (1),christo (1),mastaba (1),Mary-Kate Olsen (1),Damien Hirst (1),heinrich alkotói szint (1),piroshka (1),Oscar Niemeyer (1),gálvölgyi anett (1),young creative chevrolet (1),Bérelj cicát! (1),bosco shane (1),egyenruha (1),donald judd (1),ross lovegrove (1),interieur 2012 (1),scifi (1),show (1),troika (1),kutyaház (1),kazuyo sejima (1),shigeru ban (1),kengo kuma (1),mvrdv (1),kutya (1),kenya hara (1),hightech (1),technológia (1),para manko (1),Hilda Hellstrom (1),lili colley (1),pop up bolt (1),Maarten Baas (1),lfc (1),őszi téli (1),új kollekció (1),halloween (1),szemüveg (1),food design (1),Miss Cakehead (1),kovács móni (1),konstanin grcic (1),swarovski (1),fashion video festival (1),divatvideo (1),szabó anna (1),dombon a tanya (1),gera noémi (1),rigler andrás (1),video (1),alexander mcqueen (1),tim burton (1),alkímia (1),nagy marcell (1),damokos attila (1),rövidfilm (1),lipóczki ákos (1),bodor bernadett (1),Marc Hagan-Guirey (1),origami (1),hencz péter (1),krea (1),atelier bow wow (1),christopher kane (1),Paper Dandy (1),kirigami (1),kele sári (1),toronyi péter (1),f kovács attila (1),kitchen budapest (1),holon design museum (1),oláh anna (1),szombat éva (1),hátizsák (1),nemes zoé (1),lakatos balázs (1),ykra (1),tokió (1),harajuku (1),schmuck 2013 (1),münchen (1),mozi (1),szakácskönyv (1),glódi balázs (1),fotó (1),olga biro (1),lőrincz réka (1),rita ackermann (1),2013 tavasz-nyár (1),Silence Room (1),laura dewe mathews (1),Oxford Street (1),Mr. Selfridge (1),sármán nóra (1),kniff (1),mézeskalács (1),zsindelyes (1),parketta (1),established and sons (1),szék (1),sebastian wrong (1),richard woods (1),kék (1),mangalica (1),sportautó (1),mclaren (1),autó (1),genfi autószalon (1),2013 (1),geneva motor show 2013 (1),ferrari (1),toyota (1),Arik Levy (1),spyker (1),pininfarina (1),fornasari (1),tuktuk (1),tél (1),kötött (1),olaszország (1),befejezetlen itália (1),benoit felici (1),japán (1),néma látogatók (1),jeroen van der stock (1),modern romok (1),boook kiadó (1),digitális (1),sibling (1),ősz tél (1),Formafantasma (1),Kraft (1),halász éva (1),klenvoszki mimi (1),városépítészet (1),budapest (1),széll kálmán tér (1),moszkva tér (1),mozaik (1),Designers in Residence (1),buda (1),mvrdv (1),kalotás csaba (1),szőke gergely (1),accretion (1),parasztház (1),hollandia (1),robert wilson (1),william kentridge (1),izland (1),divatvideó (1),fegyverneky sára (1),auguszt olivér (1),urbanlegend (1),geréby zsófi (1),fashionvideo (1),wallpaper (1),metró (1),oscar tusquets blancs (1),nápoly (1),szabó ádám (1),perlaki márton (1),csillagászat (1),kozmológia (1),fiat (1),Fiat 500 (1),olivetti (1),design terminál (1),kele (1),olasz (1),Gombold újra! (1),jade jagger (1),esküvő (1),mimi events (1),india (1),mumbai (1),andy warhol (1),juliakaldy (1),dori tomcsanyi (1),taxidermia (1),halál (1),muszlin (1),unikornis (1),abodi dóra (1),Erdély (1),bioékszer (1),sruli recht (1),mei kawa (1),urban legend (1),párizs (1),mr brown (1),foodfetish (1),morgan (1)

Utolsó kommentek

Követők

Bódi Tamás vinczebarbara puskar Pallag Zoltán benedekmarton Das Modell brigittebarno Markó Barbara Balkányi Nóra neumann Virág Erő Cséka György Mihály Kamilla