Fotók: Budapest 100 Facebook

A bő egy hónapja lezajlott Budapest 100 során újra meg lehetett látogatni a főváros százéves épületeit: a 2013-as eseményt nem szokványos image videó, a Kerülj közelebb! foglalja össze. A kisfilmben srácok ugrálnak a házak tetején. Az alacsony költségvetésű filmet egy nap alatt forgatták le, a helyszínek között ott van az idén százéves Széchenyi fürdő, a Kelenföldi Hőerőmű és a Főtaxi Székháza is. Tornyánszki Éva, design- és művészeti menedzser, a Budapest 100 szervezője a forgatásról és az idei év tapasztalatairól is mesélt.

Miért parkour?

Idén először indult egy videós szekciónk, ahol az önkéntesek egy része audiovizuális formában örökíthette meg, hogy mit jelent számára a Budapest 100. Az eredeti ötlet innen, az egyik önkéntesünktől származik és fejlődött nagyobb projektté. A szervezési fázis során több videó is készült, de a parkouros ötletet annyira jónak gondoltuk, hogy szerettük volna egy profi stábbal leforgatni. Szerettünk volna nyitni a fiatalok felé és megmutatni – akár egy szubkultúra tagjain keresztül – hogy a város mindenkié, hogy mennyire sokszínű. Emellett a parkourosoknak intenzív kapcsolatuk van az épületekkel és terekkel. Ezzel a kisfilmmel a kreativitásukat is közelebb hozhatjuk az emberekhez, hogy ne rongálóként vagy partizánként tekintsenek rájuk, mint például a graffitisekre, hanem mint – jó értelemben vett – menekülő művészekre.

Hogyan készültetek a forgatásra?

Először a Budapest 100 típusépületei közül állítottunk össze egy helyszínlistát (gyár, fürdő, lakóház), ezután egy terepszemlén Szőke Danival, Libárdi Julival, Kocsis Ábellel és Németh Tomival (az operatőr, location manager és a parkourok) felmértük, hogy milyen képeket szeretnénk majd rögzíteni. A forgatási nap a rossz időjárás miatt sokáig tolódott, de végül egy szombati napon, hajnali háromkor kezdtünk, négykor már a városligetben forgattunk. A napfelkeltét a Széchenyi Fürdőben köszöntöttük, a srácok elkezdték akrobatikus ugrásaikat a napozók szélén, alig mertünk odanézni. Aztán végighaladtunk a helyszíneken, a napnyugtát a Teleki téri lakóház tetején vettük fel.

Mitől image videó a Kerülj közelebb?

A film merész vállalkozás volt olyan szempontból, hogy a videó jellege és témája nem közvetlenül mutatja be a Budapest 100-at, hanem átvitt értelemben, az esemény üzenete mutatkozik be image-ként: a sokszínűség, az emberközeliség, hogy közvetlen kapcsolatba kerülünk ezekkel az épületekkel. A videó nézőpontja is ezt mutatja, a részleteket, a közeliséget. Minden évben készül egy összefoglaló videó az eseményről, ami elmondja az önkéntesek, a lakók és az érdeklődők oldaláról, hogy miért jó a Budapest 100, mit szeretnek benne, miért csatlakoznak. Az idén is készült ilyen, de a Budapest 100 - Kerülj közelebb! a program üzenetét más nézőpontból mutatja be.

Hol szoktak Budapesten még parkourozni?

Azt mondják a fiúk, hogy gyakorlatilag bármilyen térben megtalálják a lehetőségeket. A terepszemlén kompromisszumot kellett kötni, mivel náluk a technika a lényeg. Olyan helyszíneket szerettek volna találni, ami az ugrásoknak és pörgéseknek jó – ez nem egyezett feltétlenül a látványban előnyös helyszínekkel, nézőpontokkal.

Milyen tapasztalataitok voltak az idei Budapest 100-zal?

Nagyon jók, az ötven épületnek közel 18 ezer látogatója volt idén. Nagy volt a média érdeklődés is, de szerencsére ezzel együtt megmaradt az ünnep civil bája. Nem szeretnénk, ha a Budapest 100 azokhoz a nagy fesztiválokhoz hasonlítana, ahol az emberek azt keresik, merre van a Toi Toi, ahelyett hogy a házakról hallgatnának történeteket.

Milyen terveitek vannak a 2014-es Budapest 100-ra?

Jövőre már abba az irányba kell elmozdulnunk, amilyen problémával 2015-ben találkozunk majd: az első világháború alatt nem igazán építettek házakat. Ki kell találnunk, ebben az esetben mi legyen a Budapest100 koncepciója.


Budapest100 – Kerülj közelebb!

Rendező: Zsupponits Anett
Operatőr: Szőke Dániel
Vágó: Szabó Tamás
Gyártásvezető: Tornyánszki Éva
Produkciós asszisztens: Pálmai Zoltán
Location manager: Libárdi Julianna
Kameratechnikus: Halasi László, Hajnal Ernő
Colourist: Szitár-Csanádi György
Werk / Fotó: Lachner Ádám
Zene: Török Zsolt / Sequadion
Ruha: Urban Legend
Külön köszönet: Ligosztájeva Annamária, Visionteam