Hogy néz ki egy igazi geek karácsonyi vásár? Cukor helyett műanyag ömlik a vattacentrifugába, jászol helyett pedig fényes 3D nyomtatódobozok berendezését imádjuk. A Wired magazin alig egy hétre rendezkedett be London belvárosában, a több egységből álló pop-up üzlet nem csak pár száz fontos geek nyalánkságokkal kedvez, hanem egy önálló kiállítótérrel villantja fel a digitális műgyűjtés jövőjét.

A Bipolar című munka az emberi testet használja hangvizualizációra

Elektromos longboardoktól kezdve a robotika tanulóeszközein át a röptethető képrögzítő kütyükig mindent megtalálunk, a tárgyszemle erőssége azonban messze nem ez a szelekció. A legtöbb szerkezetnél ugyanis az alkalmazott technika, a gyártási mechanizmus közel sem hordozza a magazin által küldetéstudatosan képviselt demokratikus design elveit, amely a közösségi tervezésre, a könnyen hozzáférhető alapanyagokra és nyílt forráskódú rendszerekre épít.

Polyfloss

Az esemény sztárja a létező legtriviálisabb ötlettel jelentkező Polyfloss-fejlesztés, amely a vattacukorgépek mintájára olvaszt fel műanyag törmeléket, és köpi ki a cukorfelhőhöz hasonlatos bolyhos, szálas formában. A pamacsos anyag így akárcsak centrifugális erővel hevített cukor könnyen formálható, de a gyapotcukorral ellentétben nem töpped össze.

A magazin egy hetes kitelepülése alatt saját galériában mutatkozik be a s[edition] elnevezésű applikáció, amely a digitális műgyűjtés jövőjét vázolja. Az ingyenesen letölthető alkalmazás limitált szériás műalkotásokat futtat, amelyeket az eredeti művek töredékéért vásárolhatunk meg, okostelefonok, tabletek, és az ezekhez csatlakoztatható monitorok képernyőjére.

Tracey Emin: I promise to love you  

A galériában bemutatott művek olyan nevekkel indítják be a vállalkozást mint Damien Hirst vagy a szintén nemzeti kincsként jegyzett Tracey Emin. A gyűjthető digitális képtár csupa érdekes kérdést vet fel, ami a technikai reprodukció aggályain bőven túlmutat, elég ha csak arra gondolunk, hogy a limitált példányszámban elkelt művek egy digitális piacon cirkulálnak tovább, hiszen a program megengedi, hogy a készlet erején túl a művek többszáz fonton cseréljenek gazdát.

Mihály Kamilla