Mindenki őrült megszállott a Design Terminálban

0 Komment
0 Reblog

Fotó: Hirling Bálint

Január 1-jén közel egymilliárd forintos költségvetési kerettel, kiemelt kormányzati háttérintézménnyé alakul a Design Terminál. Megpróbáltuk kideríteni, mire elég ekkora összeg és milyen konkrét projekteket fognak finanszírozni belőle. Arra is igyekszünk választ kapni, hogy mi is lesz az ötszavasra bővült intézmény voltaképpeni haszna. Felemás eredményre jutottunk. 

A Design Terminál kormányzati háttérintézménnyé alakulását  Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter jelentette be novemberben. Az új feladatok mellé az ott dolgozók új, az előzőnél jóval hosszabb és hangzatosabb nevet (Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ), az intézmény élére pedig Böszörményi Nagy Gergelyt kapták stratégiai igazgatónak, aki a Kreatívnak adott interjúban arról beszél, hogy januártól „immár a lényegre akarnak koncentrálni”.

Az átalakulás, de különösen az egymilliárd forintos éves költségvetési keret bejelentése kissé megbolygatta a kreatív szakma szereplőinek nyugalmát. Volt, aki az Origónak „kolosszálisan sok pénznek” nevezte az egymilliárd forintot, és olyan is volt, aki azt mondta, hogy „értelmesen el sem lehet költeni egy év alatt, főleg úgy nem, hogy nem legalább egy évvel korábban kezdtek el tervezni vele”. Ezért megkérdeztük a Design Terminált (mostantól DT), mire és hogyan tervezik elkölteni az egymilliárdot.

Sok-e egymilliárd forint?

A DT januártól a kreatív ipar tucatnyi szegmense közül elsősorban a divatra, a technológiai startupokra, az ipari formatervezésre és az urbanisztikára fókuszál. A kormány sajtóközleményében az is olvasható, hogy Böszörményi Nagy szerint a DT januártól segíteni fogja a kezdő vállalkozások és a kockázati tőke egymásra találását: a DT közvetítő szerepet vállalna a tőkeszegény kreatív cégek és a beléjük tőkét fektető kockázati tőkealapok között.

Emellett közép-európai léptékű szakkiállítások, vásárok, bemutatók és konferenciák életre hívásával kíván hozzájárulni Magyarország, mint a régió kreatívipari központjának pozícionálásához is. Amikor hozzájuk intézett leveleinkben is azt kértük, írjanak konkrét terveket is, a sajtóközleményben felsoroltakat kaptunk válaszként. Ezzel sokkal okosabbak nem lettünk, és azt sem könnyebb megítélni, hogy a fenti célok megvalósítására sok-e vagy kevés az egymilliárd forint.

Most akkor sikeresek vagy sem?

Egyik, név nélkül nyilatkozó megszólalónk az ún. kreatív szakmából azt mondta, hogy a DT elmúlt két évében a „leghuncutabb dolog” az volt, hogy a Terminál elsősorban befogadó helyszínként üzemelt, és míg önálló eseménnyel alig rukkolt elő, bérköltsége szokatlanul nagy volt. A hazai kreatívipar másik szereplője azért is szemléli szkeptikusan a DT jövőjét, mert szerinte a működés első két évében házon belül nem nagyon pattant ki olyan korszakalkotó ötlet, melyből hangos sikersztori lett volna.

Az intézmény egyik munkatársa szerint nem igaz, hogy nincsenek önálló ötleteik, és csak szakmai partnerként álltak volna projektek mellé. Önálló projektjeire példaként a Terminál a 3D Printing Dayst, a 3D nyomtatás technológiáit bemutató szakkiállítást és vásárt, a Central European Fashion Dayst, a Gombold újra! divateseményt és a hagyományos karácsonyi vásároknál kicsit magasabbra pozícionált Ajándék Terminált szokta felhozni. Mindezek ötlete szerintük mind az egykori buszpályaudvar falai között fogant meg.

Megkérdeztük a Terminált a bérekről is: az idei adatok a következők: 2013-ban 18 fős szakmai stáb dolgozott a DT-nak, a projektköltség 300 millió volt, a bérköltség pedig nagyságrendileg 80 millió. A jövő évre vonatkozó kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy a teljes költségvetés, azaz az egymilliárd forintnak várhatóan az egyötöde (200 millió forint) fedezi majd a béreket. A stáb információink szerint kicsit bővülhet.

„Simán bent maradnak este 10-ig”

Azt is fel szokták róni a DT-nek, hogy személyzete nem elég felkészült, hiányzik a megalapozott know-how; kezdve 2011 őszével, amikor két olyan vezető került az élre, akiknek előélete nem sokban kötődött a designhoz (kinevezésük után interjút készítettünk velük, ami itt olvasható).

Megkérdeztük ezért a DT-t, hogy Böszörményi Nagy milyen szempontok szerint választja ki kollégáit, amire azt a választ kaptuk, ami a Design Terminál stratégiáját tartalmazó írásban is olvasható, vagyis hogy személyzete „egyszerre jeleníti meg a kreatívipari, az államigazgatási és a közgazdasági kompetenciákat”.

Ez hétköznapi nyelvre lefordítva alighanem azt jelenti, hogy a DT stábjában jelenleg közgazdászok, iparművészek és nemzetközi kapcsolati menedzserek is dolgoznak. A stáb átlagéletkora egyébként alig haladja meg a 28 évet. A gárda elszántságát az egyik munkatárs érdeklődésünkre e szavakkal szemléltette: „Mindenki őrült megszállott, simán bent maradunk este 10-ig”.

Balassi és MOME

Az új név és feladatkör amúgy néhány szerkezeti változást is magával hozott: a Balassi Intézetnek mostanáig ellenőrzési joga volt a DT fölött. Az önálló státusszal ez a felügyeleti viszony megszűnt, de mint kérdésünkre a DT írta, a továbbiakban is szorosan együtt fognak működni a Balassi Intézettel „a magyar kreatívipari teljesítmények nemzetközi bemutatásában”. Ami pedig a MOMÉ-t, a magyar kreatív ipar egyik szellemi bástyáját illeti, a Design Terminál 2013-ban stratégiai partneri megállapodást kötött az egyetemmel. Mint megtudtuk, most „célkitűzéseik egyeztetése” folyik, és többek között oktatási téren várható konkrét együttműködés a DT és a MOME között. 

Még mindig nincs új honlap

Az öt szavasra bővült, monumentális nevet kapott Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ ügyében kételkedők minden bizonnyal megnyugodnának, ha látnák, milyen konkrét projektekre költi majd el a stáb a rendelkezésükre bocsátott egymilliárdot, és nem csupán befogadóként / ernyőszervezetként működik a jövőben.

A Terminál egyik munkatársa erre így reagált: „megnyugtatásként: az egyik legtranszparensebb intézmény leszünk, minden apró részlet fent lesz majd a honlapon, és még a legkevésbé fontos dolgokat is le lehet majd tölteni”. Apropó, honlap: a DT honlapjának megújulásáról 2011 őszén beszélt először az akkor kinevezett Ács-Englert páros (lásd fenti interjú), ám a mai napig nem készült el az új weboldal. Erre vonatkozó kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy „a szervezeti megújulással egy időben, azaz január elején várható a DT új honlapjának elindulása”.

Az Akvárium körüli munkálatok amúgy a DT épületét is érintik majd, amit szintén felújítanak, ezért várhatóan január és március között zárva lesz majd az épület.

Facebook

Divat, design, modellezés

Címkefelhő

London (7),je suis belle (6),építészet (6),Design Museum London (5),3D nyomtatas (5),3D print (5),Design Hét 2013 (5),MOME (4),budapesti építészeti filmnapok (4),kiállítás (4),Design Terminal (4),karácsony (3),Design Hét 2012 (3),slow design (3),fiatal tervezők (3),ékszer (3),london (3),pos1t1on (3),Julia Kaldy (3),Nubu (3),tombor zoltán (3),design hét (3),use (2),daige (2),vági flóra (2),tavasz (2),mary katrantzou (2),Vogue (2),london college of fashion (2),Wired (2),film (2),sou fujimoto (2),szegedi kata (2),üveg (2),MAK (2),IKEA (2),Thomas Thwaites (2),Tomek Rygalik (2),Móró Máté (2),Design Hét Budapest (2),Use Unused (2),Je suis belle (2),Kata Szegedi (2),Nanushka (2),New York (2),Ettore Sottsass (2),Ron Arad (2),Royal College of Art (2),épitészet (2),Libby Sellers (2),üvegfújás (2),Devsigner (2),anh tuan (2),use unused (2),design (2),Váró Péter (2),kortárs építészeti központ (2),oscar niemeyer (2),divatfotó (2),Marie Claire Fashion Days (2),Yves Béhar (2),divatbemutató (2),tim walker (2),the four (2),open office (1),activity based working (1),országimázs (1),Kinnarp (1),Duna (1),Salone (1),ICSID (1),Toaster Project (1),divat (1),Sandy (1),Moroso (1),henczpéter (1),öltözéktervezés (1),Anthony Dunne (1),Paola Petrobelli (1),Fiona Raby (1),Dunne&Raby (1),Grönland (1),3D nyomtató (1),Leopoly (1),lengyel design (1),árvíz (1),gasztronómia (1),Vidó Nóri (1),Tomcsányi Dóri (1),flatlab (1),butoripar (1),Baldaszti (1),ZONA Budapest (1),Zsótér László (1),Malév (1),FISE (1),Sólyom Hungarian Airways (1),kávé (1),casino mocca (1),dorry hsu (1),design drift (1),Serpentine Gallery (1),piet hein eek (1),resort kollekció (1),COS (1),100 % DESIGN (1),LDF (1),Anna dello Russo (1),h&m (1),Gerrit Rietveld (1),Jerzy Seymour (1),Strike (1),DIY (1),Solar Kitchen (1),Carsten Höller (1),cukrászat (1),tent london (1),io9 (1),dmy (1),Tate Modern (1),bútorkészítés (1),Budapest (1),Clarke & Reilly (1),váza (1),elle (1),elle fashion show 2013 (1),Prada (1),Roman Coppola (1),roy lichtenstein (1),műterem (1),Matthew Plummer Fernandez (1),Learning the Glass (1),3D nyomtatás (1),függőkert (1),műteremlakás (1),felújítás (1),Wes Anderson (1),kepp showroom (1),Művelődési Szint (1),Transzformersz (1),Müszi (1),urbanisztika (1),Struct.zine (1),fanzine (1),upcycling (1),újrahasznosítás (1),2013 ősz-tél (1),kepp (1),nubu (1),atelier peter kis (1),kis péter (1),Breaking the Mould (1),leárazás (1),köldök (1),kegytárgyas feri (1),kilencvenes évek (1),patchwork (1),anda (1),tavasz (1),giccs (1),műgyűjtő (1),Budapest 100 (1),EVA (1),férfimodell (1),bartha máté (1),dávid ferenc (1),the room (1),belleposition (1),nanushka (1),Írország (1),craft (1),ír design (1),király tamás (1),kupon (1),Peking (1),bútor (1),bmw (1),bouroullec (1),Tony&Guy Fashion Week Budapest 2013 (1),autódesign (1),isaloni (1),milánó (1),videó (1),Filkey Áron (1),animáció (1),Primanima (1),Iris Van Herpen (1),The Room (1),Fashion Week Budapest (1),Je Suis Belle (1),árverés (1),Daige (1),Higgs Gallery (1),alessi (1),Grassi Museum (1),Tilde (1),Gryllus Ábris (1),Syntonyms (1),Palazzo Dorottya (1),Anh Tuan (1),Toldi Klub (1),Sándor Szandra (1),Electrolux Design Lab (1),CalArts (1),Walt Disney Productions (1),Kiskakas Animációs Filmnapok (1),SHOWstudio (1),Toni&Guy Fashion Week Budapest (1),Fiskars (1),Dora Abodi (1),Anda (1),Fabio Novembre (1),Fogasház (1),Toyo Ito (1),glaser katalin (1),Katyi Ádám (1),Planetárium (1),Nienke Klunder (1),Lladro (1),Blumarine (1),jamie hayon (1),wearable futures (1),shamees aden (1),Tatton Park Biennale (1),Olivier Grossetete (1),függőhíd (1),Have Salon (1),glenn brown (1),Alexander Mcqueen (1),dior (1),Design Terminál (1),MER (1),arnie hendriks (1),videoinstalláció (1),műhely kávézó és galéria (1),Műcsarnok (1),wamp (1),Restaurant Day (1),kiborg (1),dezeen (1),neil harbisson (1),Reply to all (1),Made in CEE (1),Fast Co.Design (1),Disney Research (1),Di Mainstone (1),Brooklyn híd (1),za architects (1),Mars (1),London Design Festival (1),designjuction (1),Fransico López (1),Crosstalk (1),Dream:ON (1),Shadow (1),épületfotó (1),Simkó Beatrix (1),Dömölky Dániel (1),david harvey (1),massoud hassani (1),Tongue chair (1),Briggo (1),Arne Jacobsen (1),X6 Fotógaléria (1),bentley (1),Photoville (1),Google Glass (1),Robert Bruno (1),David Steiner (1),hila raam (1),uncanny valley (1),mike pelletier (1),Yuri Suzuki (1),Vanessa Axente (1),curated by Atelier (1),Produzione Privata (1),Sony (1),Olivetti (1),Michele De Lucchi (1),hoax (1),baráth dávid (1),Fekete Tamás (1),Vanda Ferencz (1),videójáték (1),horgolás (1),Carl Nordlund (1),Space Invaders (1),Jurányi Közösségi Ház (1),Várnai Gyula (1),Szarka Péter (1),jujj jewellery (1),loot (1),Made in Hungary (1),tervhivatal (1),Michele de Lucchi (1),OSA (1),MAD (1),sármán nóra csipke mome divattervezők design hét (1),Horváth Tibor (1),Esterházy Marcell (1),Halász Péter Tamás (1),Gerhes Gábor (1),Möbelkunst (1),pais panni (1),alfa romeo (1),patrick dougherty (1),katedrális (1),ausztrália (1),braun (1),mome (1),moholy-nagy díj (1),templom (1),fűzfa (1),Massimo Dutti (1),dollár papa gyermekei (1),Anna Wintour (1),somerset house (1),természet (1),HBO (1),dieter rams (1),theo-mass (1),vogue (1),Transferlab (1),börtön (1),Japán (1),mém (1),magyarhangya (1),Payer Katalin (1),nero homme (1),matt lambert (1),gemma slack (1),barsi balázs (1),jose simon (1),baksa zsófia (1),lakásszínház (1),színház (1),viszkis rablo (1),kerámia (1),Ambrus Attila (1),udvardi sarolta (1),kormos anna zsófia (1),print (1),design miami (1),campana brothers (1),girls next door (1),anna amélie (1),projekt showroom (1),designterminál (1),studio job (1),miovác márton (1),neuzer zsófia (1),abu dhabi (1),Ashley Olsen (1),piramis (1),sivatag (1),christo (1),mastaba (1),Mary-Kate Olsen (1),Damien Hirst (1),heinrich alkotói szint (1),piroshka (1),Oscar Niemeyer (1),gálvölgyi anett (1),young creative chevrolet (1),Bérelj cicát! (1),bosco shane (1),egyenruha (1),donald judd (1),ross lovegrove (1),interieur 2012 (1),scifi (1),show (1),troika (1),kutyaház (1),kazuyo sejima (1),shigeru ban (1),kengo kuma (1),mvrdv (1),kutya (1),kenya hara (1),hightech (1),technológia (1),para manko (1),Hilda Hellstrom (1),lili colley (1),pop up bolt (1),Maarten Baas (1),lfc (1),őszi téli (1),új kollekció (1),halloween (1),szemüveg (1),food design (1),Miss Cakehead (1),kovács móni (1),konstanin grcic (1),swarovski (1),fashion video festival (1),divatvideo (1),szabó anna (1),dombon a tanya (1),gera noémi (1),rigler andrás (1),video (1),alexander mcqueen (1),tim burton (1),alkímia (1),nagy marcell (1),damokos attila (1),rövidfilm (1),lipóczki ákos (1),bodor bernadett (1),Marc Hagan-Guirey (1),origami (1),hencz péter (1),krea (1),atelier bow wow (1),christopher kane (1),Paper Dandy (1),kirigami (1),kele sári (1),toronyi péter (1),f kovács attila (1),kitchen budapest (1),holon design museum (1),oláh anna (1),szombat éva (1),hátizsák (1),nemes zoé (1),lakatos balázs (1),ykra (1),tokió (1),harajuku (1),schmuck 2013 (1),münchen (1),mozi (1),szakácskönyv (1),glódi balázs (1),fotó (1),olga biro (1),lőrincz réka (1),rita ackermann (1),2013 tavasz-nyár (1),Silence Room (1),laura dewe mathews (1),Oxford Street (1),Mr. Selfridge (1),sármán nóra (1),kniff (1),mézeskalács (1),zsindelyes (1),parketta (1),established and sons (1),szék (1),sebastian wrong (1),richard woods (1),kék (1),mangalica (1),sportautó (1),mclaren (1),autó (1),genfi autószalon (1),2013 (1),geneva motor show 2013 (1),ferrari (1),toyota (1),Arik Levy (1),spyker (1),pininfarina (1),fornasari (1),tuktuk (1),tél (1),kötött (1),olaszország (1),befejezetlen itália (1),benoit felici (1),japán (1),néma látogatók (1),jeroen van der stock (1),modern romok (1),boook kiadó (1),digitális (1),sibling (1),ősz tél (1),Formafantasma (1),Kraft (1),halász éva (1),klenvoszki mimi (1),városépítészet (1),budapest (1),széll kálmán tér (1),moszkva tér (1),mozaik (1),Designers in Residence (1),buda (1),mvrdv (1),kalotás csaba (1),szőke gergely (1),accretion (1),parasztház (1),hollandia (1),robert wilson (1),william kentridge (1),izland (1),divatvideó (1),fegyverneky sára (1),auguszt olivér (1),urbanlegend (1),geréby zsófi (1),fashionvideo (1),wallpaper (1),metró (1),oscar tusquets blancs (1),nápoly (1),szabó ádám (1),perlaki márton (1),csillagászat (1),kozmológia (1),fiat (1),Fiat 500 (1),olivetti (1),design terminál (1),kele (1),olasz (1),Gombold újra! (1),jade jagger (1),esküvő (1),mimi events (1),india (1),mumbai (1),andy warhol (1),juliakaldy (1),dori tomcsanyi (1),taxidermia (1),halál (1),muszlin (1),unikornis (1),abodi dóra (1),Erdély (1),bioékszer (1),sruli recht (1),mei kawa (1),urban legend (1),párizs (1),mr brown (1),foodfetish (1),morgan (1)

Utolsó kommentek

Követők

Bódi Tamás vinczebarbara puskar Pallag Zoltán benedekmarton Das Modell brigittebarno Markó Barbara Balkányi Nóra neumann Virág Erő Cséka György Mihály Kamilla